Isnin, 19 April 2010

LAGU SELOKA PAK KADUK


Aduhai malang Pak Kaduk,
Ayamnya menang kampung tergadai,
Ada
nasi dicurahkan,
Awak pulang kebuluran,
Mudik menongkah surut,
Hilir menongkah pasang,
Ada isteri dibunuh,
Nyaris mati oleh tak makan,
Masa belayar kematian angin,
Sauh dilabuh bayu berpuput,
Ada rumah bertandang duduk,


Ahad, 18 April 2010

JERAYAWARA BAHASA 23: SMK TAMAN JASMIN 2, KAJANG (JB: KE-6)





Saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua pelajar dan guru SMK Taman Jasmin 2, Kajang yang terlibat dalam program Jerayawara Bahasa saya pada 15 April Melaka (Khamis) yang bermula jam 8.00 pagi sehingga jam 1.00 tengah hari. Tidak ketinggalan jutaan terima kasih kepada Pengetua (Pn. Norbayah bt. Ishak), Kaunselor (Pn. Naemah), GKPM Bahasa, guru-guru Bahasa Melayu khususnya Cg. Liza, dan kedua-dua kumpulan pelajar yang menunjukkan komitmen yang tinggi sepanjang program tersebut. Mudah-mudahan segala yang disampaikan dapat dimanfaatkan oleh seluruh warga SMK Taman Jasmin 2 sekali gus dapat memartabatkan Bahasa Melayu di tempat yang sewajarnya. Terima kasih daun keladi, ada umur tahun depan jumpa lagi.

Khamis, 8 April 2010

JERAYAWARA BAHASA 22: SMK MUNSHI ABDULLAH, MELAKA (JB - Ke-5)



Jutaan terima kasih diucapkan kepada Tuan Pengetua SMK Munshi Abdullah, Melaka, Encik Md. Ali Saed, Cikgu Charlie, Cikgu Sulaiman, Cikg Ramli Jilis, dan kaunselor kerana memberi ruang dan peluang untuk saya menyampaikan ceramah dalam program Jerayawara Bahasa ke-5 pada 6 April 2010 (Selasa) yang lalu. Tahniah dan syabas juga kepada semua pelajar yang mengambil bahagian dalam program tersebut dan memberi kerjasama yang cukup baik sepanjang program tersebut berlangsung. Semoga kalian semua mendapat manfaat dan kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM pada penghujung tahun ini.

Ahad, 4 April 2010

RENCANA UMUM 25: BUANG BAYI: TANGANINYA DENGAN LEBIH SERIUS.


Sebenarnya, banyak sekali punca yang menyebabkan berlakunya masalah buang bayi ini. Jika kita serius untuk menangani masalah ini, maka setiap daripada kita harus bertindak dengan bersungguh-sungguh. Tidak guna kita mengalirkan air mata kecewa tanpa ada tindakan konkrit yang dilakukan. Semua pihak tidak kira status dan pangkat harus bekerjasama dalam menangani masalah ini. Pihak kerajaan, media, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), karyawan, guru-guru, dan ibu bapa haruslah berusaha untuk membendung masalah pergaulan bebas ini. Pelbagai pandangan dan saranan dikemukakan oleh pihak yang prihatin dengan masalah ini. Memang tidak dapat dinafikan bahawa terdapat pelbagai langkah yang boleh kita sama-sama fikirkan dan laksanakan. Namun, jika kita hanya bersedih dan berpeluk tubuh hari ini, esok atau mungkin satu hari nanti anak cucu kita yang akan jadi mangsanya.

Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, April 2010

RENCANA UMUM 24: PEMBUANGAN BAYI - SALAH SIAPA?




Dunia ini pernah dicemarkan oleh sejarah hitam dalam tamadun manusia disebabkan ketiadaan aqidah dalam kehidupan. Masyarakat ketika itu hilang sifat kemanusiaan sehingga sanggup menanam anak-anak perempuan hidup-hidup kononnya mempertahankan maruah diri, keluarga, dan kabilah. Amalan jahiliyah tersebut kini berulang lagi, malah lebih dahsyat apabila sesetengah bayi dibuang di merata-rata tempat. Antara lokasi yang menjadi pilihan untuk pihak yang tidak bertanggungjawab membuang bayi adalah di kawasan masjid atau surau, tandas, di tepi jalan, di tempat pembuangan sampah, dan lain-lain lagi, yang bakal terdedah kepada berbagai-bagai risiko termasuk kematian atau menjadi mangsa binatang buas. Tegasnya, perbuatan membuang bayi ini merupakan satu jenayah yang amat zalim dan keji umpama mimpi buruk yang bermusim dalam masyarakat Malaysia, serta lebih hina tarafnya daripada haiwan. Sebenarnya tiada kata-kata yang mampu menggambarkan kesedihan dan rasa jijik terhadap perbuatan membunuh bayi yang tidak berdosa sedemikian rupa. Soalnya sekarang, kenapa ada pihak yang sanggup membuang dan membunuh bayi mereka? Sedangkan mereka mempunyai masa yang panjang ketika bayi terbabit masih di dalam kandungan untuk memikirkan nasib terbaik bayi berkenaan. Lantaran itu, siapakah dan apakah faktor-faktor yang mendorong perlakuan negatif ini berleluasa dalam masyarakat moden hari?

Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah E@Siswa, Apri 2010.

JERAYAWARA BAHASA 21: SMK SUNGAI RAMBAI (JB - Ke-4)



Terima kasih khususnya kepada Pengetua SMK Sg. Rambai, kerana mengundang saya untuk mengendalikan Program Jerayawara Bahasa kali ke-3 pada 3 April 2010 (Sabtu). Tidak ketinggalan jutaan terima kasih saya ucapkan kepada guru-guru, serta pelajar-pelajarnya yang dapat bersama-sama dalam program ini bermula jam 8.30 hingga 12.15 tengah hari. Mudah-mudahan prestasi Bahasa Melayu tahun ini akan terus meningkat dari segi kualiti dan kuantiti. Tahniah dan syabas kepada semua guru dan pelajar SMKSR kerana sanggup hadir pada hari Sabtu pertama.

Jumaat, 2 April 2010

JERAYAWARA BAHASA 20: SMK CONVENT, KAJANG (JB - Ke-3)




Terima kasih tidak terhingga saya ucapkan kepada Tuan Pengetua, Puan Aida Zakaria, guru,-guru, dan pelajar SMK Convent, Kajang kerana bersama-sama saya dalam Program Jerayawara Bahasa ke-3 pada pagi ini bermula jam 8.30 pagi. Tidak ketinggalan saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Saudara Mohd. Azman, Penolong Editor FOKUS SPM dan rakan-rakannya dari Kumpulan Karangkraf kerana turut serta dalam program tersebut serta mengedarkan majalah FOKUS SPM dan E@Siswa kepada semua pelajar yang hadir. Pada keseluruhannya, penglibatan aktif pelajar SMK Convent sepanjang program saya sangat membanggakan. Semoga kalian mendapat manfaat daripada apa-apa yang disampaikan.

Rabu, 17 Mac 2010

JERAYAWARA 20: CERAMAH MOTIVASI 2010















Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak penganjur, Pusat Tuisyen Saujana Gemilang dari kedua-dua cawangannya, Seri Gombak dan Setiawangsa kerana mengundang saya untuk menyampaikan ceramah motivasi kali ke-5 bagi sesi persekolahan 2010. Ceramah motivasi yang bermula dari jam 10.30 pagi hingga 1.30 tengah hari dihadiri oleh seramai lebih kurang 600 orang pelajar dari kedua-dua pusat tersebut bertempat di Masjid Al-Azim, Bukit Palah, Melaka. Mereka secara kebetulan dalam rangka lawatan sambil belajar ke negeri Melaka Bandar raya Bersejarah sambil mengikuti ceramah motivasi sebagai suntikan semangat kepada bakal pelajar PMR 2010 yang merupakan acara tahunan pusat tuisyen tersebut. Tidak ketinggalan saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pelajar yang mengambil bahagian kerana memberikan komitmen dan tumpuan sepenuhnya sepanjang saya mengendalikan ceramah tersebut. Akhir kata, ucapan ribuan terima kasih kepada Pengetua PTSG, Puan Filza, dan Encik Fathiri yang memberi kepercayaan kepada saya untuk mengadakan sesi ceramah tersebut. Semoga apa-apa yang disampaikan khususnya yang berkaitan dengan mauduk ceramah saya "Tuntutan STUDY" dapat dihayati dan diaplikasikan dalam kehidupan harian pelajar dan semoga mereka beroleh kejayaan yang cemerlang.

Isnin, 15 Mac 2010

RENCANA UMUM 23: MENYEMARAKKAN GERAKAN KOPERASI

Gerakan koperasi merupakan sektor ketiga terbesar di negara ini selepas sektor awam dan swasta. Menyorot kembali dari segi sejarah, idea penubuhan koperasi di negara ini muncul semasa zaman pemerintahan Inggeris dengan memperkenalkan Gerakan Koperasi Semenanjung Tanah Melayu untuk menggalakkan penduduk berjimat cermat sambil menyediakan sistem pinjaman secara kerjasama kepada mereka yang menganggotai koperasi. Syarikat Kerjasama Jimat Cermat, Pinjaman Wang Pekerja-pekerja Jabatan Pos dan Telekom Berhad, yang kini dikenali sebagai Koperasi Telekom Malaysia Berhad, adalah antara koperasi pertama di negara ini dan didaftarkan pada 21 Julai 1922. Selepas Pemansuhan Ordinan Koperasi 1948 dan penguatkuasaan Akta Koperasi 1993, perkataan `Koperasi' menggantikan perkataan `Syarikat Kerjasama'. Kini, aktivitinya tidak lagi terhad pada pinjaman wang semata-mata, tetapi apa-apa sahaja perniagaan yang dijalankan oleh badan perniagaan lain turut dijalankan oleh koperasi. Tegasnya, koperasi merupakan institusi ekonomi sosial yang menjadi pemangkin kepada perkembangan ekonomi bagi golongan berpendapatan rendah dalam masyarakat.
Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah E@Siswa, Mac 2010.

Sabtu, 13 Mac 2010

TAKLIMAT PERTUKARAN TEKS KOMSAS BAHARU TING. 1 & 4 DAN KESUSASTERAAN MELAYU ELEKTIF


Taklimat daripada Ketua Unit dan pembentangan berkumpulan

Taklimat daripada JU dan perbincangan dalam kumpulan

Taklimat daripada JU dan perbincangan dalam kumpulan

Satu taklimat tentang pertukaran teks KOMSAS baharu telah diadakan pada 11 Mac 2010, Khamis bertempat di Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Melaka baru-baru. Semua Ketua Panitia Bahasa Melayu dari seluruh negeri Melaka terlibat sama dalam taklimat yang dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Melaka dari jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang. Encik Mat Hassan Abdullah , Ketua Unit Bahasa Melayu dan dibantu oleh beberapa orang Jurulatih Utama yang dilantik telah menyampaikan taklimat tentang perubahan teks KOMSAS berserta modul pengajaran dan pemelajaran tingkatan 1 dan 4 serta bagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu elektif tingkatan 4 dan 5 mulai 2010 yang disediakan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum. Walau bagaimanapun peserta tidak dibekalkan dengan modul tersebut kerana pihak JPN telah pun memuat naik di dalam laman sesawang rasmi JPN Melaka. Ekoran daripada taklimat tersebut, pihak Ketua Unit Bahasa Melayu mengharapkan agar kesemua Ketua Panitia Bahasa Melayu akan menyampaikan taklimat yang sama kepada anak buah mereka di sekolah masing-masing bagi membolehkan guru-guru Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu melaksanakan perubahan teks tersebut.

Alamat laman sesawang JPN

Rabu, 10 Mac 2010

Bahasa Melayu Kekal Bahasa Pengantar Sistem Pendidikan Negara

Bahasa Melayu Kekal Bahasa Pengantar Sistem Pendidikan Negara

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

KUALA LUMPUR: Kerajaan komited untuk memartabatkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sehubugan itu menyarankan supaya Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia (MABBIM) mempergiatkan usaha mengembangkan istilah-istilah ilmiah khususnya dalam bidang sains dan teknologi dalam bahasa Melayu. "Sudah tiba masanya Majlis Bahasa memberikan tumpuan kepada usaha pembinaan istilah, terutamanya melalui penghasilan karya-karya ilmiah. "Dengan cara ini, bukan sahaja istilah bahasa Melayu dapat dikembangkan dengan lebih rancak, malah bahasa Melayu juga akan berkembang sebagai bahasa ilmu yang maju," katanya ketika berucap merasmikan Sidang ke-49 MABBIM di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini hari ini.

Bagaimanapun jelas Muhyiddin, usaha untuk memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negara ini akan terus dilaksanakan. "Kerajaan sedar bahawa dalam dunia global yang semakin kompetitif, penguasaan pelbagai bahasa akan memberikan kelebihan kepada rakyat untuk bersaing di peringkat antarabangsa," katanya. Menurut beliau lagi, sebagai bahasa ilmu dan bahasa kemajuan, bahasa Melayu telah terbukti mampu untuk mengungkapkan konsep ilmu moden yang rumit secara rasional dan saintifik. "Sehingga kini pun kita telah berjaya melahirkan ramai saintis, jurutera, pakar ekonomi, karyawan dan budayawan tersohor melalui sistem pendidikan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama," katanya.

Selain itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menyarankan agar penghasilan karya-karya bahasa Melayu dan bahasa Indonesia dipergiatkan melalui penerbitan secara bersama oleh negara-negara anggota MABBIM. "Hasil penyelidikan institusi-institusi pengajian tinggi di ketiga-tiga negara terutamanya dalam bidang sains dan teknologi boleh diterbitkan secara bersama untuk meningkatkan kebolehpasaran karya. "Dengan demikian, kita bukan sahaja dapat berkongsi penemuan-penemuan baru dalam pelbagai disiplin ilmu, tetapi juga memperkayakan kepustakaan ilmu dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia," katanya.

Dalam pada itu, Muhyiddin juga menyarankan lalu lintas buku antara negara-negara anggota MABBIM dipermudahkan agar buku berbahasa Melayu dan bahasa Indonesia dapat menembusi pasaran yang lebih luas. "Pada masa ini industri perbukuan berbahasa Melayu dan bahasa Indonesia masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan penerbitan dalam bahasa Inggeris. "Dengan cara ini, industri perbukuan Bahasa Melayu dan Indonesia dapat berkembang dengan lebih rancak lagi, sekaligus meningkatkan penggunaan bahasa ini," katanya.
Sumber: mstar.com.my

Ahad, 7 Mac 2010

KOMSAS 24: MENULIS SINOPSIS MENGIKUT BAB - (NOVEL RENYAH)

Pada peringkat ini, diharap murid sepatutnya sudah pun membaca dan menghayati novel yang ditetapkan mengikut zon masing-masing. Mereka juga mungkin telah diperkenalkan semua aspek bukan sastera dan aspek sastera seperti sinopsis, tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, dan sebagainya. Konsep asas sastera ini bukanlah perkara baharu kerana sejak di Tingkatan 1 lagi mereka telah pun diperkenalkan semasa mengkaji novel atau karya sastera lain yang terdapat dalam pelbagai antologi yang dipelajari. Bagi menguji kebolehan dan daya ingatan murid tentang isi cerita yang dibaca berdasarkan novel yang ditetapkan, murid lazimnya diminta untuk menulis sinopsis secara keseluruhan bagi menggambarkan penghayatan dan pemahaman terhadap novel yang dikaji. Sinopsis sebenarnya ialah ringkasan cerita atau kisah yang menggambarkan keseluruhan karya. Sinopsis dibina berdasarkan rentetan peristiwa penting dalam sesebuah cerita. Lazimnya peristiwa penting ini dapat dikesan melalui pergerakan atau tindak-tanduk watak utama yang diketengahkan oleh penulis.
Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, Mac 2010..

SEGMEN BAHASA 17: JENIS-JENIS PENDAHULUAN KARANGAN


Dalam pengajaran bahasa terdapat beberapa kemahiran yang perlu diajarkan oleh guru kepada murid termasuk kemahiran menulis. Kemahiran menulis adalah kemahiran yang tertinggi kerana kebanyakan kegiatan menulis adalah digunakan secara formal seperti menyalin nota, membuat rumusan, menjawab soalan pemahaman, dan menulis esei atau karangan. Kemahiran mengarang adalah salah satu jenis kemahiran yang terdapat dalam kemahiran menulis. Mengarang merupakan satu kemahiran yang perlu diajarkan dan diberi latihan kerana penting dikuasai sebaik mungkin oleh setiap pelajar sebab sebahagian besar proses pendidikan formal memerlukan kerja-kerja menulis dan mengarang. Mengarang adalah kaedah untuk menyampaikan maklumat, idea, peranan dan pendapat. Karangan lazimnya terdiri daripada tiga elemen, iaitu pendahuluan, isi, dan penutup. Ketiga-tiga komponen ini amat penting diketahui oleh murid dari segi pembinaan perenggan dan huraian. Bagi menghasilkan sesebuah karangan yang bermutu bukan suatu perkara yang mudah kerana murid perlu menguasai setiap bahagian dalam karangan dengan baik dan terancang. Walau bagaimanapun aspek pendahuluan turut memainkan peranan yang penting bagi menarik minat pembaca. Oleh itu, fokus perbincangan dalam makalah kali ini tertumpu pada jenis-jenis pendahuluan yang terdapat dalam sesebuah karangan. Dalam karangan, pengenalan amat penting untuk menggambarkan isi karangan yang akan ditulis oleh pelajar. Oleh hal yang demikian, murid mestilah mengetahui cara-cara menulis pendahuluan yang baik. Hal ini demikian kerana dari segi pemarkahan, karangan yang cemerlang lazimnya mempunyai pendahuluan yang menarik.
Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, Mac 2010.