Jumaat, 11 November 2011

LATIH TUBI PECUTAN TERAKHIR PRA-SPM: SOALAN PEMAHAMAN

Soalan 2(b) – Petikan Cerpen

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Esok pasti meriah, semua yang datang pasti puas, semua akan bercakap. Esok genaplah 85 tahun usia Pak Itam sebagai penghuni dunia ini. Ini cita-citanya, inilah harapannya, tersemai cambah, berbunga dan berbuah di dalam hatinya, duit yang ada, baki sekembalinya dari Makkah akan dibelanjakan untuk kenduri menyambut hari lahirnya. Bukan meniup lilin yang menyala di atas kek, bukan menyanyi lagu Happy Birthday to You, tidak! Hari ulang tahun yang pertama kali disambut semenjak dia lahir ke dunia ini ialah hari untuk menjamu anak-anak Kampung Langat, cucu cicitnya di pusat-pusat pengajian tinggi yang datang dan pergi menemu ramah untuk menulis tesis, menemu ramah untuk membuat buku, jauh dan dekat. Datanglah, Pak Itam tidak pernah menolak, kalau dia tidur, kejutlah, dia akan bangun. Kalau dia bergelumang dengan tahi ayam di reban, menunduk memberi makan kucing-kucingnya di kandang, panggillah! Jeritlah! Pak Itam tidak pernah menghampakan sesiapa. Semenjak dari zaman remaja hingga berusia 85 tahun, dia tidak pernah menghampakan harapan orang, apatah lagi menghina dan mengecilkan hati orang. Kalau tidak, untuk apa dia menghabiskan sebahagian besar hidupnya, masuk penjara keluar penjara? Zaman Inggeris, dia masuk penjara, zaman Jepun pun dia masuk penjara. Di Singapura, di Pudu, di Melaka dan di Johor. Buat apa dia menyusahkan diri? Bukankah dia anak Melayu yang pertama menjadi majistret di Malaya ini?

(Dipetik daripada cerpen ‘Memori Seorang Tua’ oleh Zahari Affandi dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i) Apakah tujuan Pak Itam mengadakan sambutan hari lahirnya? [2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, mengapakah jasa tokoh pejuang seperti Pak Itam wajar dikenang dan dihargai? [3 markah]

(iii) Huraikan satu pengajaran dalam petikan cerpen dan satu pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen.

[4 markah]

Soalan 2(c) - Petikan Prosa Klasik

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Sebermula pada tiap-tiap hari siang dan malam, orang berkawal di bawah mahligai Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi itu. Empat orang menteri dan empat orang hulubalang memegang senjata dan berbaju rantai berkawal di bawah mahligai tuan puteri itu. Setelah didengar oleh hulubalang suara orang tertawa di atas mahligai tuan puteri itu maka katanya, “Apalah bicara tuan hamba sekalian?” maka kata seorang lagi, “Pada bicara hamba baiklah kita persembahkan ke bawah duli dahulu. Apalah juga titah Yang Dipertuan kita kerjakan.” Setelah sudah ia mesyuarat itu maka menteri keempat itu pun masuklah menghadap Raja Bahrum Dewa. Maka katanya kepada biduanda itu, “Pergilah persembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan katakan, pada malam tadi kami berkawal di bawah mahligai tuan puteri itu kami dengar suara laki-laki ketawa di atas mahligai tuan puteri itu, hendak disegerakan pekerjaan itu kerana belum kami persembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan.”

Setelah demkian kata menteri itu maka biduanda pun pergilah menghadap Raja Bahrum Dewa itu serta dipersembahkannya perkataan segala menteri yang berkawal di bawah mahligai itu.

Dipetik daripada ‘Hikayat Langlang Buana’ dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,

Dewan Bahasa dan Pustaka

(i) Apakah maksud rangkai kata hendak disegerakan pekerjaan itu.

[2 markah]

(ii) Nyatakan tindakan yang dilakukan oleh menteri dan hulubalang setelah mereka mendengar suara orang ketawa di atas mahligai tuan puteri itu?

[3 markah]

(iii) Pada pendapat anda, bagaimanakah rakyat dapat membuktikan kesetiaannya kepada pemerintah?

Berikan tiga cara membuktikannya.

[3 markah]

(d) Baca sajak di bawah teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Harga Remaja

Berapakah sebenarnya harga remaja

yang bersih

dari gelodak kecewa

bagai kehijauan daun

bagai kesegaran pohon

di pinggir perjalanan ini?

dengan apakah akan kaupenuhi

piala remajamu

adakah cuka kesangsian

dari cinta murah

atau madu ajaran

dari ilmu susah?

Remaja amat mahal

sesungguhnya

tiada terbeli oleh perjanjian

harga remaja adalah

pendirian

keberanian dan ilmu.

Penuhilah remajamu

dengan ketentuan tuju .

Rahman Shaari

Antologi Harga Remaja

Dewan Bahasa dan Pustaka

(i) Nyatakan gambaran tentang remaja dalam rangkap ketiga?

[2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang dapat dilakukan oleh remaja agar dihargai oleh masyarakat?

[3 markah]

(iii) Berikan tiga persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.

[4 markah]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan