Sabtu, 16 Januari 2010

ULASAN KOMSAS 3: SINOPSIS NOVEL BUKAN DUNIAKU - BAB 1

Bab 1 – Mencari Sesuap Nasi

Mengisahkan nasib yang menimpa seorang remaja bernama, Halim yang terpaksa mengambil upah mencuci kereta demi mencari sesuap nasi. Setiap hari beliau terpaksa mencuci kereta di bawah cengkaman Abang Joe. Halim terpaksa melakukan kerja tersebut seperti remaja-remaja lain yang dipaksa oleh Abang Joe yang menjalankan kerja haram seperti menjaga petak letak kenderaan, mencuci kereta, dan sebagainya. Walaupun mereka diberi makan tetapi pergerakan mereka terbatas kerana dikawal oleh Abang Joe dan konco-konconya. Halim tiada pilihan lain kecuali terpaksa menuruti segala arahan Abang Joe. Dia tidak berani hendak membantah atau cuba melarikan diri, malah dia hampir-hampir kehilangan nyawa disebabkan pukulan dan seksaan daripada kawan-kawan Abang Joe. Ekoran daripada itu, timbul rasa kesal di hatinya kerana terlalu mengikut hatinya meninggalkan ibu bapanya secara melulu. Keinginannya untuk bebas daripada kongkongan Abang Joe kini hanya sekadar impian semata-mata. Kesemua kenangan silam bersama-sama keluarganya itu masih segar dalam benaknya, tetapi Halim hanya mampu mengalirkan air matanya. Lamunannya terhenti apabila Abang Joe dan kawan-kawannya muncul untuk mengangkutnya pulang.

36 ulasan:

  1. tolonglah keluarkan sinopsis bab 2 sampai 10...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sabarlah tunggulah satu- satu .....okay

      Padam
    2. best tull.....

      Padam
  2. Insya-Allah akan dikeluarkan satu persatu tapi kena tunggu dahulu...banyak perkara lain yang perlu saya selesaikan..lagi pun saya perlu sediakan buku ulasan sendiri untuk dipasarkan..pastinya tidak semua maklumat akan didedahkan di sini...nanti tak laku pula buku saya di pasaran yang bakal diterbitkan.

    BalasPadam
  3. xkan bab1 jew..tlg la keluarkn bab2 hngga 10

    BalasPadam
  4. di mana boleh saya membeli buku itu?

    BalasPadam
  5. fika berkata:cerita dalam buku ni bessttttttt

    BalasPadam
  6. dont be so silly friends.wait u will in trouble

    BalasPadam
  7. lets get ready to see chutti tv,friends.no more sun tv seeing tamil serial or movie,my mother will slap me.so dont please call me wen deepavali,hari raya.chinese new year or whatever before check your tv channel.lets all in harmony and peaceful world.malaysia...merdeka...merdeka...merdeka...merdeka

    BalasPadam
  8. kisah ini mmg beshhhh...tak puas kalau baca berulang-ulang kali..

    BalasPadam
  9. betul 2.tlg keluarkan sinopsis bab 2 hingge 10.sye nak buat folio.takot x siap plak..please...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hadoiyai adik...bce sendiri n phmkan r... pas2 wat sinopsis sendiri -_-

      Padam
  10. tiada sinopsis bab 2 dan seterusnya?saya amat memerlukannya sekarang

    BalasPadam
  11. tolong la ader sbb esok nk periksa

    BalasPadam
  12. kalau nak tahu sgt sal komsas novel bukan duniaku..n nk wat folio..tgk dlm blog sy http://mubin-info.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. awk kenal tak skpc
      \

      Padam
  13. tunjuk la cara nk jwb soalan komsas form 1 thun 2010.plzz

    BalasPadam
  14. tolong la.......
    sye pun perlukannya

    BalasPadam
  15. saya suka novel ini

    BalasPadam
  16. tlg keluarkan sinopsis bab 3 hingga bab 10....

    BalasPadam
  17. tolonglah keluarkan sinopsis yang lain pula.. sye btol2 kene buat homework n folio.. bnyk sgat nih.. tolonglah senangkan keje sye.. sinopsis bab 3-10.. tolonglah ye...

    BalasPadam
  18. sye gak nak sinopsis k'semua bab n cra nak jawab soalan komsas form 1 thn 2011

    BalasPadam
  19. blh x buatkan sinopsis untuk novel Bukan Duniaku pada Bab 8-10...

    BalasPadam
  20. bley tlong keluar kan sinopsis bab 2 hingga 5 ??

    BalasPadam
  21. bleh x sye nk sinopsis bab 8...amat mmerlukan....

    BalasPadam
  22. cepat laaa kuar kan sinopsis bukan duniaku bab 3 sampai bab 10.....

    BalasPadam
  23. Assalamualaikum,
    Kalau kat Kuala Lumpur atau Selangor, kat mana nak beli buku Bukan Duniaku ni?

    BalasPadam
  24. kisah ni memang best ..DIA TELAH MEYENTUH HATI SAYA

    BalasPadam
  25. saya rsa fham apbila sya membaca sinopsis bab 1 i2....terima ksih kpada penulis sinopsis di ats itu yew... :)

    BalasPadam
  26. saya dari kelantan .....saya pun nakkan sinopsis yang bab 2-10 tu,saya mmg ada byk keje nk kene buat ni

    BalasPadam
  27. weh sapelah yang buat blog ni tapi kalau orang tlg carikan bab2-10 tak nak pulak
    saya betul betul perlukan nya

    BalasPadam
  28. lain kali tolong buat la dari bab 1 - 10 okey
    :)

    BalasPadam
  29. nenek aku comel

    BalasPadam
  30. tetek aku besar

    BalasPadam
  31. jom main sex

    BalasPadam