Sabtu, 2 Januari 2010

ARKIB SASTERA 1 : SENARAI TEKS BAHARU MATA PELAJARAN KESUSASTERAAN MELAYU (ELEKTIF) TING. 4 & 5 2010

Sebaik sahaja sesi persekolahan 2010 bermula, semua pelajar yang mengambil mata pelajaran elektif Kesusasteraan Melayu (KME) akan menggunakan teks baharu mulai 2010 di tingkatan 4. Berikut diperincikan butiran yang berkaitan dengan mata pelajaran tersebut:

A. Bilangan Genre dan Teks (Ting. 4 & 5) :

Genre:

Novel (2)
Cerpen (17)
Drama (5)
Puisi Moden (46)
Puisi Tradisional (20)
Prosa Tradisional (6)


B. SENARAI BUKU TEKS BAHARU


Novel:
  • Jeriji Kasih (Ramlah Abd. Rashid)
  • Dari Lembah Ke Puncak (Ghazali Lateh)

ANTOLOGI TEKS KESUSASTERAAN MELAYU MODEN KBSM - ANAK GLOBAL

Cerpen:
  • Gelungnya Terpokah (Shahnon Ahmad SN)
  • Anak-anak Pejuang (Ghazali Lateh)
  • Anak Gembala (Zahari Affandi)
  • Anak-anak Suria (Zaharah Nawawi)
  • Bah Urei (Baharuddin Kahar)
  • Melakar Impian (Mohd. Kassim Mahmud)
  • Cikgu Apek (Siti Hajar Mohd. Zaki)
  • Aksi Sang Jerut (Zaid Hj. Mohd. Saman)
Sajak:
  • Pasar Pengalaman (T. Alias Taib)
  • Sesekali Dalam Sajak (Nawawee Mohammad)
  • Nasi Ayam Lauk Sepinggan (J. M. Aziz)
  • Anak Global (Muhammad Hj. Salleh SN)
  • Ruang Terbuka Masih Terbuka (Khadijah Hj. Hashim)
  • Di Dada Mereka Ada Khalid (Shahrulnizam Abdul Talib)
  • Ayah (Baha Zain)
  • Al Andalus Menangis (Fahd Radzy)
  • Mahkota (Saiffulizan Yahaya)
  • Kembali Gawai Rindu Terlerai (Abizai)
  • Pengelana Waktu (Ruzaini Yahya)
  • Memancung Insani (Ihsan Norzali)
  • Duka Tanah (Chu E Liang)
  • Sesekali Pesakitku (Aminah Mokhtar)
  • Warkah luka dari Ramaliah (Husna Nazri)
  • Waktu itu: Antara Ramadhan dan Syawal (Shamsuddin Othman)
  • Asin Musim Genting (Jamaluddin D.)
  • Merdekala Bahasaku (Siti Zaleha M. Hashim)
  • Sebuah Pesanan (Ghazali Lateh)
  • Di atas Peterana Bangsa (Nadzim Mohd. Subari)
  • Negeriku Merdeka (Marjan S.)
  • Lelah Tapi Indah (A. Ghani Abdullah)
  • Kita Berdua Adalah Gambar (Suhaimi Haji Muhammad)
Drama:
  • Muzikal Kampung Baru (Hatta Azad Khan)
  • Dongeng Sang Puteri (Wan Ahmad Ismail)
  • Menggapai Pelangi (Taha Abdul Kadir)
ANTOLOTI TEKS KESUSASTERAAN MELAYU MODEN KBSM - MADU ILMU

Cerpen:
  • Seekor Manusia Seorang Binatang (Muhammad Isa al-Jambuli)
  • Warna Hati Seorang Datin (Rahman Hj. Yusof)
  • Benar Kata Ayah (Ria Asmara)
  • Gersang (Masniyah Kalyubi)
  • Tagung (Witer Gunik)
  • Sidang Para Dukun dan Sindron (Hasan Ali)
  • Rindu Tanah Malaya (Che Hashim Latiff)
  • Di Bawah Langit Takut-takut (Amalia Fauza Bohari)
  • Bagai Hembusan Bayu Senja (Juri Durabi)
Sajak:
  • Penggilap Rezeki (Mohd. Hashim Othman)
  • Bunga Damai (Ria Asmira)
  • Hari Tuanya Singgah (Awang Abdullah)
  • Narator Dari Desir Angin (Marjan S)
  • Rumahku (Dayang Zuraidah Awang Fauzi)
  • Keberangkatan Ayah (Ratna Laila Shahidin)
  • Aduhai Bapa (Hashim Yaacob)
  • Nyanyi sunyi Di Desa Sepi (Firdaus Abdullah)
  • Akar (Hilmi Rindu)
  • Kalau Kita Menjadi Kayu (Abdul Rahim Idris)
  • Daun-daun Kering Di Halaman Rumah (Naapie Mat)
  • Sketsa Pengemis Kecil Pada Landskap Kota Raya (Chulan Chin)
  • Madu Ilmu (Shafie Abu Bakar)
  • Kebaikan Yang Ranap (Arbak Othman)
  • Sebatang Pena (A. Aziz Deraman)
  • Pulang (Adi Badiozaman Tuah)
  • Di Mana Tangkai Nyawamu (Daeng Ramli Akil)
  • Nafiri (Ahmad Kamal Abdullah)
  • Sketsa Kerinduan (Shukri Abdullah)
  • Musim Itu (Dijeh ak.Mancha)
Drama:
  • Bendahara Tepok (Shaharom Husain)
  • Lima Perwira (Kala Dewata)

ANTOLOGI TEKS KESUSASTERAAN MELAYU TRADISIONAL KBSM - SEUNTAI KASIH SECEBIS HARAPAN

Puisi Tradisional
  • Pantun Empat Kerat (Adat dan Etika)
  • Pantun Empat Kerat (Nasihat)
  • Pantun Empat Kerat (Budi)
  • Pantun Empat Kerat (Cindai)
  • Pantun Empat Kerat (Dagang)
  • Pantun Enam Kerat
  • Pantun Lapan Kerat (Keagamaan)
  • Pantun Lapan Kerat (Perpisahan)
  • Pantun Berkait
  • Syair Si Burung Nuri 1
  • Syair Si Burung Nuri 2
  • Syair Si Burung Nuri 3
  • Syair Si Burung Nuri 4
  • Syair Pentingnya Menjaga Hubungan Keluarga dan Perpisahan
  • Gurindam 12 Fasal 9
  • Gurindam 12 Fasal 11
  • Gurindam Seuntai Kasih Secebis Harapan
  • Seloka Mat Jenin
  • Seloka Sifat Pandir
  • Seloka Pak Kaduk
Prosa Tradisional:
  • Hikayat Indera Nata
  • Hikayat Cendawan Putih
  • Hikayat Putera Jaya Pati
  • Hikayat Seri Kelantan
  • Hikayat Nahkoda Muda
  • Hikayat Caya Langkara
* SELAMAT MEMBACA DAN MENGKAJI KESEMUA GENRE SASTERA!!!

27 ulasan:

  1. Sir tolong postkan sinopsis anak-anak suria (anak global) saya sanagat memerlukan..terima kasih assalamualaikum

    BalasPadam
  2. sir..bole x tlg postkan sinopsis serta ulasan utk antologi madu ilmu..sy juga cukup memerlukan bahan2 tersebut..

    BalasPadam
  3. sir tolong postkan puisi sketsa kerinduan karya Shukri Abdullah, saya sangat memerlukan puisi tu untuk buat analisis puisi ini. terima kasih...

    BalasPadam
  4. kepada pihak yang berkenaan....
    tolonglah buatkan sinopsis komsas bukan duniaku dari bab 1 hingga bab yang terakhir..
    supaya dapat menjadi rujukan kepada kami murid sekolah menengah tingkatan 1...

    BalasPadam
  5. saya perlukan maksud sajak aduhai bapa karya hashim yaakob..
    saya memelukannya untuk membuat pembentangan di sekolah..

    BalasPadam
  6. salam..boleh tak postkan tema drama bendahara tepok dalam ANTOLOTI TEKS KESUSASTERAAN MELAYU MODEN KBSM - MADU ILMU

    BalasPadam
  7. salam, boleh x masukan sinopsis cerpen anak gembala berserta dgn tema & persoalan

    BalasPadam
  8. bagaimanakah ingin mencari hikayat cendawan putih dlm novel seuntai kasih secebis harapan dlm internet

    BalasPadam
  9. bila buku rujukan sastera akan keluar?
    kami sangat memerlukannya utk bljar.
    terima kasih..

    BalasPadam
  10. tolong buat sinosis dari lembah ke puncak dari bab 1 hingga 35........ terima kasih

    BalasPadam
  11. sir,........
    boleh tak buat an sinopsis antara bab dari bab 1 hingga 35....... kalau dah ad kat ne sy ley dapat........dah terdesak sangat nieyh....huhuhuh

    BalasPadam
  12. tlg la sya wat sinopsis anak anak suria,anak anak pejuang dan anak gembala ...saya amat memerlukan sinopsis cerpen ni...tlg la saya ....terima kasih ..tlg la sya ,dah terdesak niey...tlg yk...

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum,sir boleh tak tlg wtkn ulasan sajak madu ilmu "sebatang pena" dan "tangisan langit tatkala sengsara sungai"??

    BalasPadam
  14. askum sir....i need your help now...boleh tak kc tao dimana untuk saya mendapat kan nota cerpen utk anak global ter utama anak-anak pejung selain dari buku rjukan...bole tak post kan kepada sy...hope....sekian.

    BalasPadam
  15. sir, buleh tak saya nak tau maksud sajak bagi setiap rangkap daun2 kering di halaman rumah karya naapie mat, serta tema dan persoalan?

    BalasPadam
  16. tuan..boleh tak beritahu mksud rangkap akhir sajak penggilap rezeki(mohd hashim osman)

    BalasPadam
  17. salam. . boleh tolong beritahu kepada saya profil penulis sajak Musim itu? ( Dijeh ak. Mancha). saya amat memerlukannya untuk menyiapkan tugasan untuk subjek pengajaran puisi. terima kasih

    BalasPadam
  18. majoriti minta sir buatkan sinopsis atau kerja yang mereka perlukan. kenapa tidak diusahakan sendiri. sewajarnya minta tunjuk ajar dari sir ni.. bukan minta sir yg buatkan terus.. kalau mcm ni la gaya masyarakat kita, mmg tak akan maju sampai ke sudah..

    BalasPadam
  19. sir..boleh tolong beritahu profil terkini Husna Nazri yg mencipta sajak Warkah Luka Dari Ramahliah..saya amat memerlukannya..

    BalasPadam
  20. sir,,,bleh x tolg poskan watak perwatakan dalam cerpen bagai hembusan ayu senja

    BalasPadam
  21. salam 1 Malaysia..
    saya sedang mencari sinopsis secara online tetapi mengapa sukar bagi saya mencari maklumat tersebut..?

    BalasPadam
  22. salam 1 Malaysia..
    saya sedang mencari sinopsis cerpen Bah Urei (Baharuddin Kahar) secara online tetapi mengapa sukar bagi saya mencari maklumat tersebut..?

    BalasPadam
  23. Bagaimana format baru soalan sastera 2011 setelah pertambahan teks dari 4 kepada 5 buah

    BalasPadam
  24. sy tgh mncr snopsis hkyat putre jayapati,hikyat seri kelantan,hkyat nakhda muda n hkayat caya langkara.........tp ssh sgt nk dpt kt internet ny...tlg sy bley...

    BalasPadam
  25. Salam....
    Sir, nak tanya berkenaan format kertas peperiksaan SPM 2011. Ada apa-apa penambahan atau perubahan kerana jumlah teks kajian bertambah. Terima Kasih

    BalasPadam
  26. salam . tuan boleh tak post ulasan mengenai sajak 'kembali gawai rindu terlerai'

    BalasPadam
  27. salam tuan, saya sedang membuat kajian ke atas teks sastera madu ilmu iaitu cerpen Di Bawah Langit Takut-takut. cerpen tersebut perlu dikaitkan dengan teori-teori tempatan dan barat. Boleh tak tuan bagi pandangan bagaimana cara penulisan yang sesuai untuk kajian saya ni?

    BalasPadam