Ahad, 5 November 2017

Pada saat menjelang peperiksaan SPM mulai esok, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua Pengetua, GKMP, Ketua Panitia, guru-guru Bahasa Melayu dari hampir 70 buah sekolah di seluruh negara kerana memberikan ruang dan peluang untuk saya berjerayawara di sekolah tuan/puan. Semoga segala input dan petua yang disampaikan dapat menyuntik semangat kepada semua bakal calon SPM, sekali gus meningkatkan peratus prestasi mata pelajaran Bahasa ...Melayu di peringkat sekolah masing-masing. Saya turut berdoa semoga semua murid yang sempat bersama-sama saya dalam program jerayawara yang lalu dapat menjawab kertas Bahasa Melayu dengan tenang dan tepat menurut skema yang ditetapkan serta memperoleh kejayaan cemerlang A+. Terima kasih juga kepada semua guru dan murid yang turut membeli buku-buku KRU 📚 saya sama ada semasa ceramah atau melalui pos.📮📦🚚💨☝️☝️Semoga berjumpa lagi pada sesi jerayawara 2018.😊
Alhamdulillah.. akhir kata terimalah buah tangan daripada saya🍈🍇🍒🍓 sebagai bekal ke dalam dewan peperiksaan kelak:
Seperti yang dijanjikan dalam setiap sesi program jerayawara bahasa di seluruh negara saya akan menyenaraikan tip untuk panduan para pelajar dalam tempoh kira detik 12 hari terakhir menjelang peperiksaan sebagai pecutan terakhir. Jika keluar anggaplah sebagai kebetulan dan mungkin rezeki anda kali ini.
FOKUS KERTAS BM 2:
Soalan 2b - (Prosa Moden):
1. Drama - Berkhidmat untuk negara (SR)
2. Drama - Bukan Gila (JKKDI)
3. Cerpen - Munsyi (JKKDI)
Soalan 2c - Prosa Klasik:
1. Burung Terbang Dipipiskan Lada (SR)
2. Kepimpinan Melalui Teladan (JKKDI)
Soalan 2d - Puisi:
1. Sajak 'Aku Membaca Lagi' (JKKDI)
2. Sajak 'Gelanggang' (JKKDI)
3. Syair Bidasari (JKKDI)
Soalan 3 - Pengetahuan & Kem. Bhs:
3b - 1. Jenis-jenis Ayat (AP, AT, AS, AP)
2. Ayat pasif kepada ayat aktif atau Ayat aktif kepada ayat pasif.
Soalan 4:
1. Perwatakan - satu watak sampingan.
2. Persoalan - kegigihan dll.
3. Pertentangan antara watak.
4. Latar tempat /masyarakat
5. Nilai kemasyarakatan.
FOKUS KERTAS BM 1 - KARANGAN.
Setakat ini seperti yang saya senaraikan dalam grup PEMINAT SETIA BUKU KRU dan grup PROGRAM JERAYAWARA BAHASA atau blog saya sudah ada 12 isu yang perlu difokuskan sebagai bekalan ke dalam dewan peperiksaan
ISU-ISU YANG PERLU DIFOKUSKAN:
1. Permainan tradisional.
2. Amalan @ budaya membaca.
3. Semangat kejiranan.
4. Media sosial - kepentingan, faktor atau kesan.
5. Pengangkutan awam.
6. Kes buli - faktor, kesan/ langkah
7. Ponteng sekolah
8. Golongan OKU @ masyarakat penyayang - Peranan / sumbangan / langkah
9. Telefon bimbit
10. Sektor pelancongan
11. Menangani gejala merokok
12. Jenayah Rasuah / Siber / Penculikan Kanak-kanak / Jenayah Berat


SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM 2017!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan