Rabu, 26 Oktober 2016

ISU KARANGAN 2016 YANG PERLU DIFOKUSKAN - ISU 3

PERSEDIAAN MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU 1 SPM 2016:

ISU KARANGAN YANG PERLU DIFOKUSKAN - ISU 3


      Jiran merupakan komuniti paling hampir dengan kehidupan setiap individu dan menjadi kewajipan ke atas kita untuk mengetahui, serta memahami segala perkara yang berlaku kepada jiran tetangga. Hubungan intim dengan jiran membolehkan seseorang menjadikan jiran tempat mengadu dan meminta bantuan atau pertolongan apabila sesuatu kesusahan menimpa. Kehidupan berjiran ghalibnya dipenuhi unsur kerjasama, kesepakatan dan keprihatinan. Selain tuntutan agama, kehidupan berjiran amat penting untuk negara kerana keutuhan dan kekuatan sesebuah negara boleh diukur melalui semangat kejiranan yang ada pada warganya. Lebih-lebih lagi Malaysia didiami pelbagai kaum yang memerlukan rakyat bersatu mewujudkan negara maju.

      Amalan hidup berjiran dulu dan kini amat berbeza sama sekali. Masyarakat hari ini mengabaikan hubungan dengan orang yang tinggal berdekatan. Sebenarnya banyak faktor yang menyebabkan hal demikian berlaku. Antara puncanya termasuklah faktor kesibukan bekerja dan persekitaran tempat tinggal mereka. Sememangnya tidak dapat dinafikan kehidupan di bandar banyak cabarannya berbanding di desa. Masyarakat bandar hidup dalam keadaan tertekan kerana perlu bergegas ke tempat kerja seawal jam 6 pagi bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas, dan mereka juga terpaksa pulang lewat malam kerana menghabiskan tugas, serta mengelak kesesakan lalu lintas pada waktu petangnya pula. Ada antara mereka juga bekerja keras untuk menampung kehidupan kerana kos sara hidup di bandar tinggi. Tidak hairanlah kebanyakan masyarakat di bandar membuat dua pekerjaan dalam satu masa untuk terus menampung kehidupan mereka. Cara hidup seumpama ini menyebabkan keadaan rumah sering sepi tanpa penghuni dan bagi mereka yang mampu mengambil pembantu rumah, yang selalu kelihatan hanyalah bibik menguruskan rumah dan menjaga anak kecil. ...........................................

      Oleh itu, usaha ini tidak harus dipandang ringan dan sudah tiba masanya kita mengorak langkah menghidupkan semula semangat kejiranan demi keharmonian hidup dan kesepaduan masyarakat menjadi benteng kukuh kepada pertahanan negara. Hal ini demikian kerana pemuafakatan yang kuat antara jiran tetangga dapat membantu kerajaan menjayakan agenda transformasi nasional seperti usaha mencegah jenayah. Seyogia diingatkan bahawa kemakmuran sesebuah negara bergantung kepada kemantapan dan keutuhan hubungan setiap lapisan masyarakatnya. Masyarakat yang berkualiti juga dilahirkan melalui persefahaman dan hubungan erat yang bermula daripada sebuah hubungan kejiranan yang bersatu padu dan saling memahami antara satu sama lain. 





Perbincangan lanjut bolehlah tertumpu pada:

1. Faktor-faktor yang menyebabkan semangat kejiranan semakin luntur.
2. Langkah-langkah memperkukuh semangat kejiranan.
3. Kesan-kesan menyuburkan semangat kejiranan.

*** Untuk bacaan tambahan, sila rujuk artikel-artikel saya selanjutnya seperti yang berikut:
1. Artikel 1 - berjudul "Memperkukuh Tradisi Hidup Berjiran"
2. Artikel 9 - berjudul "Mengukuhkan Semangat Kejiranan" dalam buku KRU 5.
3. Artikel 22 - berjudul "Kemerosotan Nilai Semangat Kejiranan" dalam buku KRU 6.

Untuk membuat pesanan buku-buku KRU yang berikut sila hubungi nombor talian yang tertera:

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan