Rabu, 26 Oktober 2016

ISU KARANGAN 2016 YANG PERLU DIFOKUSKAN - ISU 1

   Sebagai penghargaan yang istimewa kepada para guru yang selama ini menyokong dan menjadi pelanggan tetap buku-buku KRU saya dari Jilid 1-6, Insya-Allah bermula hari ini, saya akan menyenaraikan isu atau tema bagi tajuk karangan yang perlu diberikan perhatian menjelang SPM 2016 yang dijadualkan pada 7 November 2016, seperti yang saya janjikan semasa sesi program jerayawara bahasa di seluruh negara.
   Anggaplah bahawa isu-isu yang dipaparkan selama 12 hari berturut-turut sekadar latih tubi untuk sumbang saran peringkat terakhir dan bukan soalan ramalan yang harus dijadikan pegangan sebagai persediaan memperlengkapkan diri bagi menghadapi kertas Bahasa Melayu 1. Walau bagaimanapun jika ada isu yang keluar anggapkan sebagai secara kebetulan sahaja.

PERSEDIAAN MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU 1 SPM 2016

ISU KARANGAN YANG PERLU DIFOKUSKAN - ISU 1


   Satu lagi warisan budaya di negara ini yang perlu dilestarikan termasuk permainan tradisional. Generasi muda perlu didedahkan dengan permainan tradisional supaya tidak pupus ditelan zaman ekoran wujudnya pelbagai permainan alternatif kini terutama permainan komputer. Masih belum terlambat untuk menyelamatkan permainan tradisional sekiranya semua pihak berusaha untuk mengekal ...dan mempromosiya. Permainan tradisional seperti gasing, galah panjang, congkak, batu seremban, kurik kundi, guli, layang-layang, dan sepak raga bulatan boleh dihidupkan semula oleh pelbagai pihak. Permainan gasing pada masa lalu misalnya menjadi salah satu cara bagi merapatkan hubungan silaturahim, selain sebagai punca pendapatan melalui pembuatan gasing. Tetapi kini, gasing tidak lagi menjadi satu permainan bagi mengisi masa lapang dalam kalangan penduduk setempat yang mempunyai banyak pilihan untuk beriadah.
    Permainan tradisional atau permainan rakyat pada umumnya adalah merupakan permainan yang dicipta oleh masyarakat tradisional, iaitu merujuk kepada permainan budaya yang sudah diamalkan oleh sesuatu masyarakat itu untuk satu tempoh yang tertentu. Permainan tradisional ini menjadi kebanggaan masyarakat silam yang diwarisi daripada satu generasi kepada generasi berikutnya. Permainan tradisional juga sebagai pelengkap alam kanak-kanak pada masa silam yang berkisar di serambi, laman rumah, dan tanah lapang yang tidak memerlukan belanja untuk berkongsi keriangan dan kegembiraan. Mereka cuma perlu berkawan, namun bukan lagi resam kepada kanak-kanak masa kini yang begitu terdedah dengan peralatan telekomunikasi yang amat mengasyikkan dan menenggelamkan beberapa jenis permainan tradisional yang tersohor suatu ketika dahulu. Ekoran daripada itu, permainan tradisional semakin dilupakan, namun masih terdapat prakarsa untuk terus melestarikan, sekali gus mengembalikan nostalgia atau dikaitkan dengan simbol warisan budaya.









** Perbincangan haruslah tertumpu pada:
(a) Punca-punca yang menyebabkan permainan tradisional semakin pupus.
(b) Langkah-langkah mempopularkan permainan tradisional
(c) Kelebihan-kelebihan permainan tradisional


*** Untuk bacaan tambahan sila rujuk artikel 10 saya selanjutnya yang berjudul "Melestarikan Warisan Budaya" dalam buku KRU 2 dan artikel 21 yang berjudul "Melestarikan Permainan Tradisional Warisan Negara" dalam buku KRU 6.

Untuk membuat pesanan buku-buku KRU yang berikut sila hubungi nombor talian yang tertera:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan