Khamis, 29 Oktober 2009

KOSA KATA 3: PERLEPASAN & PELEPASAN







Anakku, Ahmad Shafie sempat bergambar sebelum melangkah masuk ke ruang menunggu pesawat.



Selepas balik dari sekolah jam 3.00 petang semalam, aku tidak sempat melepaskan jerih buat seketika, kerana terpaksa bersiap-siap untuk menghantar anak bujangku yang kedua ke Terminal LCC untuk urusan kerja di pelantar minyak, Miri, Sarawak. Lepas solat Asar, kami terus bergegas ke terminal kerana waktu mendaftar masuk (check in) dijadualkan jam 6.00 petang, sebelum penerbangannya ke Miri berlepas jam 7.00 malam. Tepat jam 5.45 petang kami sampai di terminal dan terus bergegas ke kaunter untuk urusan pendaftaran bersama-sama 7 orang stafnya yang lain. Sebelum itu, mereka dikehendaki mendaftarkan bagasi masing-masing sejurus melepasi alat pengimbas yang terdapat di kaunter tersebut dan kemudiannya ditimbang, serta mendapat pelepasan untuk bayaran berat muatan bagasi yang dibenarkan.
Selepas itu, aku hanya sempat menghantarnya sehingga ke muka pintu yang tercatat "Perlepasan Dalam Negeri" bagi melepaskannya masuk untuk menunggu pesawat sebelum berlepas ke Miri pada waktu yang ditetapkan. Secara kebetulan frasa "Perlepasan Dalam Negeri" menarik perhatian lensa kamera telefon bimbitku. Itulah sebahagian daripada proses pengimbuhan kata dasar "lepas" yang menerbitkan atau membentuk kata nama, kata kerja, kata adjektif, dan sebagainya.

Menurut Kamus Dewan "perlepasan" dan "pelepasan" bermaksud:

* perlepasan - perihal berlepas;
* pelepasan - 1. perihal melepaskan: maka juara pun memadan ayamlah lalu dilepaskan dgn yg dipadan itu dua tiga juga, Raja Chulan tiada menang; 2. pembuangan, pemecatan; 3. Mn dubur: lubang ~; 4. perihal dikecualikan drpd sesuatu (spt membayar cukai dsb): ~ cukai pendapatan; 5. jalan keluar utk lari atau bebas drpd sesuatu: tidak mungkin Amir Hamzah, melalui karyanya, mencari ~ drpd realiti yg menekan keinginan dan kehidupannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan