Isnin, 19 Oktober 2015

PERSEDIAAN MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU SPM 2015 - BAHAGIAN 1


PERSEDIAAN MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU SPM

Pada peringkat ini semua guru dan murid tertanya-tanya tentang isu atau tema karangan yang bakal diuji. Oleh itu, bagi memudahkan semua guru dan murid, terlebih dahulu lihat analisis lengkap isu atau tema karangan yang pernah diuji dalam peperiksaan SPM November atau SPM Ulangan (2004 - 2015) bagi mendapatkan gambaran awal secara tuntas. Dengan berbuat demikian mereka tidak perlu membuang masa memikirkan isu-isu yang sudah dikemukakan sebelum ini. Berdasarkan pengalaman lalu, usaha seperti ini dapat memudahkan kita untuk membuat jangkaan tentang isu atau tema karangan yang bakal diuji.
Insya-Allah bermula hari ini sehingga 1 November 2015, saya akan mencuba sedaya upaya untuk berkongsi isu atau tema bagi tahun ini seperti yang dijanjikan semasa Program Jerayawara Bahasa saya di seluruh negara. Walau bagaimanapun kesemua isu atau tema yang bakal dikemukakan sekadar jangkaan semata-mata dan bukan soalan yang sebenar dalam peperiksaan SPM. Tetapi, jika ada antara isu atau tema yang keluar itu hanya secara kebetulan semata-mata.
Berikut disertakan analisis lengkap Kertas Bahasa Melayu 1 SPM (2004 - 2015) Bahagian A sebagai rujukan menjelang peperiksaan SPM 2015.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan