Selasa, 4 November 2014

ALHAMDULILLAH..FOKUS KERTAS BAHASA MELAYU 1 & 2 SPM 2014 MENGENA

Usai sudah peperiksaan Kertas Bahasa Melayu SPM 2014 pagi dan petang semalam (3 November 2014). Terdapat 5 artikel dalam buku KRU saya secara kebetulan relevan dengan soalan Kertas Bahasa Melayu 1 SPM 2014 dalam Bahagian A dan B. 

Soalan Bahagian A:

Soalan ini relevan dengan artikel 13 saya yang berjudul "Sukan dan Rekreasi: Gaya Hidup Baharu" dalam buku KRU 3.

 Soalan Bahagian B:

Soalan 2 yang berbunyi:

Setiap anak memerlukan sokongan dan dorongan daripada ahli keluarga apabila menghadapi sesuatu masalah.
Jelaskan peranan yang dapat dimainkan oleh setiap ahli keluarga dalam membantu anak-anak ketika menghadapi sesuatu masalah.

Artikel 19 ini yang berjudul "Peranan Ibu Bapa Pemangkin Kejayaan Anak-anak" dalam buku KRU 5 relevan dengan pengubahsuaian mengikut kehendak soalan yang diajukan.

Soalan 3 yang berbunyi:

Usaha kerajaan memajukan bidang pertanian memang wajar kerana bidang ini memberikan pelbagai kebaikan kepada rakyat dan negara.

Artikel 15 yang berjudul "Mentransformasi Sektor Pertanian Negara" dalam buku KRU 4 dan artikel 23 yang berjudul "Pertanian Bandar Mengubah Wajah Sektor Pertanian" dalam buku KRU 5 relevan dengan soalan 3.



Soalan 5 yang berbunyi:

Minat murid-murid terhadap karya sastera seperti novel, cerpen, puisi dan drama perlu dipupuk sejak awal lagi.
Huraikan aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat murid terhadap karya sastera.

Artikel 5 dalam buku KRU 5 yang berjudul "Memartabatkan Sastera Kanak-kanak dan Remaja" amat relevan untuk menjawab soalan tersebut.

KERTAS BAHASA MELAYU 2

Sekali lagi pada sebelah petangnya, kertas Bahasa Melayu 2 keluar sebahagian besar daripada fokus utama soalan Komsas yang diajukan sebelum ini. Berikut ialah petikan KOMSAS yang menjadi perhatian panel pembuat soalan untuk kertas tersebut:





1 ulasan: