Sabtu, 30 Oktober 2010

RENCANA 53: PP SPM - PENG.& KEMAHIRAN BAHASA DAN RUMUSAN


Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, keluaran November 2010. Selamat membaca!!!

RENCANA 52 : JAWABAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM -SOALAN KOMSAS



Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, keluaran November 2010. Selamat membaca!!!

RENCANA 51 : ANALISIS PERBANDINGAN BAHASA MELAYU 1 - PPSPM ANTARA NEGERI


Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, keluaran November 2010. Terdapat 17 set soalan Bahasa Melayu 1 Peperiksaan Percubaan SPM antara negeri.
Selamat membaca!!!

RENCANA 50 : ANALISIS PERBANDINGAN BAHASA MELAYU 2 - PPSPM ANTARA NEGERI



Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, keluaran November 2010 - Bonus Menjelang SPM. Selamat membaca!!!

RENCANA 49 : MEMAJUKAN INDUSTRI DESA




Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah FOKUS SPM, keluaran November 2010. Selamat membaca!!!

RENCANA 48 : MENGEKALKAN KEAMANAN NEGARA




Ikuti rencana saya selanjutnya di dalam majalah E@Siswa, keluaran November 2010. Selamat membaca!!!

Selasa, 26 Oktober 2010

ANTOLOGI KOMSAS BAHARU TINGKATAN 5 MULAI 2011 - DIRGAHAYU BAHASAKU


Berikut disertakan jenis genre dan senarai karya sastera yang dimuatkan di dalam antologi Dirgahayu Bahasaku.

ANTOLOGI KOMSAS TING. 5 MULAI 2011

DIRGAHAYU BAHASAKU

BIL

JENIS GENRE

ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU (TINGKATAN 5)

1

Puisi tradisional

· Pantun Empat Kerat

· Pantun Lapan Kerat

· Syair Makna Riak

· Syair Pemberontakan Patani

· Gurindam Tonggak Dua Belas

· Seloka Si Luncai

2

Sajak

· Dirgahayu Bahasaku

· Kecek – (V)

· Bangkitlah

· Pasar Perasaan

· Di Bawah Langit Yang Sama

· Arkitek Kota

3

Prosa Tradisional

· Hikayat Langlang Buana

· Hikayat Siak

· Dua Geliga Hikmat

· Hikayat Opu Daeng Menambun

4

Cerpen

· Pahlawan Buntung

· Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong

· Idola

· Penanggungan

· Hutan Rimba

· Tanggar Amanat

5

Drama

· Tiang Cengal Dinding Sayung

· 1400

· Dato’ Onn

SENARAI NOVEL TINGKATAN 5 MENGIKUT ZON KEGUNAAN MULAI TAHUN 2011

SENARAI NOVEL TINGKATAN 5 MENGIKUT ZON

Zon

Negeri-negeri yang terlibat

Tingkatan 5

1

Perlis

Kedah

Pulau Pinang

Perak

Kembara Amira

(Amer Hamzah)

2

Selangor

Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Wilayah Persekutuan Putrajaya

Negeri Sembilan

Interlok

(SN Abdullah Hussain)

3

Melaka

Pahang

Terengganu

Kelantan

Sutera Dalam Lukisan

(Abd. Talib Hassan)

4

Johor

Sabah

Sarawak

Wilayah Persekutuan Labuan

Kabus di Perbukitan

(Mohd. Kholid Hamzah)



Khamis, 21 Oktober 2010

CERAMAH PROGRAM SEMARAK BAHASA & SASTERA - BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2010

Terima kasih kepada pihak WebTV Rasmi DBP kerana menyiarkan sedutan ceramah saya yang dirakam semasa Program Semarak Bahasa & Sastera sempena sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2010 di Kolej Yayasan Melaka, Bukit Sebukor, Melaka.
video

Selasa, 19 Oktober 2010

NOVEL TERBAHARU TINGKATAN 2 ZON 3 - LESTARI BUKIT MENGHIJAU




Mulai tahun 2011, guru dan pelajar-pelajar dari zon 3 yang melibatkan negeri-negeri Melaka, Pahang, Terengganu, dan Kelantan akan menggunakan novel Lestari Bukit Menghijau, karya Syed Mahadzir Syed Ibrahim sebagai novel kedua peringkat Penilaian Menengah Rendah atau semasa di tingkatan 2, selain novel Bukan Duniaku, karya Aida Shahira yang sedang digunakan dalam tingkatan 1 tahun ini. Oleh itu, pelajar-pelajar dari zon berkenaan diharap dapat membaca novel kedua tersebut dalam masa cuti sekolah nanti jika berpeluang mendapat novel tersebut yang akan diedarkan melalui skim pinjaman buku teks di sekolah masing-masing, khususnya bagi mereka yang layak menerimanya.

Isnin, 18 Oktober 2010

JERAYAWARA BAHASA: KOLEJ YAYASAN MELAKA





Tarikh: 18 Oktober 2010 (Isnin)
Masa : 11.00 pagi - 1.00 tengah hari
Tempat: Dewan Auditorium, Kolej Yayasan Melaka

Terima kasih kepada Saudara Azuan, Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Selatan kerana mengundang saya untuk menyampaikan ceramah Bahasa & KOMSAS kepada para pelajar PMR sebagai pengisian Program Semarak Bahasa dan Sastera anjuran bersama Pejabat Ahli Parlimen Bukit Katil, Kolej Yayasan Melaka, dan DBP Wilayah Selatan.

JERAYAWARA BAHASA: SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH





Tarikh: 16 Oktober 2010
Masa: 8.30 - 12.30 tengah hari
Tempat: Dewan Auditorium Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya
Terima kasih kepada Puan Rabita, Puan Fuziah, guru-guru, serta para pelajar yang terlibat dalam program tersebut..Semoga dapat memanfaatkan segala pengisian yang disampaikan.

Jumaat, 15 Oktober 2010

JERAYAWARA BAHASA: SEK. MEN. SAINS MUZAFFAR SYAH




Tarikh: 15 Oktober 2010 (Jumaat)
Masa : 3.00 petang
Tempat: Dewan Besar SM Sains Muzaffar Syah
Terima kasih kepada Puan Hanita, Puan Azniza, guru-guru, dan para pelajar yang terbabit. Semoga kalian memperoleh kejayaan yang cemerlang sekali gus mengekalkan kegemilangan sekolah kluster yang terbilang di negeri Melaka.

Rabu, 13 Oktober 2010

LATIHAN PENGUKUHAN SOALAN PEMAHAMAN KOMSAS - SIRI 1

Bermula siri pertama ini, tumpuan akan diberikan kepada latihan pengukuhan yang melibatkan soalan-soalan pemahaman KOMSAS yang diuji dalam peperiksaan percubaan SPM dari seluruh negara sebagai panduan untuk menjawab soalan pemahaman dari pelbagai sudut yang berbeza.

Soalan 1 - Negeri Melaka - Set 2

Baca seloka di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

SELOKA PAK KADUK

Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang
Ada isteri dibunuh
Nyaris mati oleh tak makan
Masa belayar kematian angin
Sauh dilabuh bayu berpuput
Ada rumah bertandang duduk

(Dipetik daripada dalam antologi Anak Laut,

Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000)

(i) Berikan maksud rangkai kata mudik menongkah surut. [2 markah]


(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengubah nasib malang yang dialami oleh
seseorang?
[4 markah]
(iii) Berikan tiga pengajaran yang terdapat dalam petikan seloka di atas.
[3 markah]

Contoh Jawaban:

(i) Maksud:

- pergi /belayar ke hulu sungai menyongsong /melawan arus air yang turun

[Maksimum: 2 markah]

(ii) Cara untuk mengubah nasib malang yang dialami oleh seseorang:


- perlu bekerja kuat /bersungguh-sungguh /kikis sikap malas / mestilah rajin /gigih

- perlu menjalani kursus / menambahkan pengetahuan

- mencari pengalaman baharu /berkongsi pengalaman orang lain

- belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya

- mencontohi mereka yang telah berjaya

- belajar daripada kesilapan /kelemahan diri yang lalu

- jangan banyak bersedih / jangan berputus asa /menyerahkan kalah

- berbincang dengan rakan atau keluarga

[Maksimum: 4 markah]

(iii) Tiga pengajaran dalam seloka.

- Kita hendaklah rajin berusaha untuk menyelesaikan masalah

- Kita hendaklah reda menerima apa-apa jua yang ditentukan oleh Allah

- Kita hendaklah bersabar menghadapi dugaan atau menerimyang buruk

- Kita janganlah melakukan sesuatu perbuatan secara bodoh /yang sia-sia / kita hendaklah

bertindak dengan menggunakan akal fikiran yang waras

- Kita hendaklah selalu yakin diri terhadap apa-apa yang kita lakukan/ kita hendaklah berani

menghadapi dugaan /tekanan hidup

- Kita janganlah membunuh sesama manusia /hendaklah menyayang sesama manusia

[Maksimum: 3 markah]

Soalan 2 - Sarawak Zon C

(i) Nyatakan tindakan-tindakan kurang bijak yang dilakukan oleh Pak Kaduk. [3 markah]

(ii) Apakah cara untuk membina kematangan fikiran? Kemukakan tiga pandangan anda. [3 markah]

(iii) Berikan tiga pengajaran yang terdapat dalam seloka tersebut. [3 markah]

Contoh Jawaban:

(i) - mempertaruhkan kampungnya sehingga menyebabkan kampungnya tergadai.

- mencurahkan /membuang nasi sehingga dia kebuluran

- mempunyai rumah tetapi dijadikan tempat persinggahan sahaja

(ii) Cara untuk membina kematangan fikiran:

- belajar /menuntut ilmu

- meningkatkan amalan membaca pelbagai bahan bacaan

- belajar daripada pergaulan dengan orang dewasa dan mengutip pengalaman mereka.



Soalan 3 - Yayasan Islam Kelantan

(i) Apakah maksud rangkai kata bayu berpuput? [2 markah]

(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah nasib malang yang dialami oleh Pak Kaduk itu dapat diubah? [4 markah]

(iii) Huraikan tiga pengajaran yang terdapat dalam seloka di atas. [3 markah]

Soalan 4 - Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

(i) Nyatakan sikap Pak Kaduk dalam seloka di atas. [2 markah]

(ii) Jika anda yang mempunyai rakan yang bersikap seperti Pak Kaduk, apakah nasihat-nasihat yang dapat anda berikan supaya rakan anda itu berubah sikap? [3 markah]

(iii) Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam seloka di atas. [4 markah]

Soalan 5 - Selangor

(i) Nyatakan nasib malang yang menimpa Pak Kaduk akibat tindakannya dalam seloka di atas. [2 markah]

(ii) Bagaimanakah seseorang itu dapat mengatasi nasib malang. Berikan tiga cadangan anda. [3 markah]

(iii) Nyatakan tiga pengajaran yang terdapat dalam seloka di atas. [3 markah]